Jaký je rozdíl mezi udržitelnou a neudržitelnou módou? V hmotnosti to není. Daniel Kužela, zakladatel módního brandu Summer & Myles, se o udržitelnou módu začal zajímat asi před čtyřmi lety. Od té doby prošla jeho značka zásadním vývojem. Dnes společně se svou ženou Innou vytváří modely, které jim rukama procházejí od výběru látek až po expedici. Nevěříte? Čtěte!

Co stálo za vznikem značky Summer & Myles?

Na začátku stála myšlenka dát světu něco nového, něco jiného. Než přišlo samotné podnikání, vnímal jsem, že ve společnosti dochází k určitým změnám, hlavně na poli ekologie. Na základě toho pak přišel nápad, že budeme dělat udržitelné oblečení a za jeho nákup pak vysazovat stromy. Dnes bych nás definoval jako společensky prospěšný podnik. Vyděláváme peníze, abychom mohli přispívat společnosti.

Jaká je historie vaší značky?

Máme za sebou asi čtyři roky. Rozjížděli jsme to kdysi kolekcí, která se jmenovala „Because I Give a F*ck“. Kolekce byla černobílá a myslel jsem si, že jsem přišel s něčím skvělým a že se to hned rozjede. Začínali jsme stánkem na festivalu Colours of Ostrava. Potom jsme experimentovali se sítotiskem a tím se začalo měnit rozpoložení celé značky. Vize zůstala stejná, jen provedení bylo jiné.

Ze začátku jsme si oblečení nechávali potisknout u jiné firmy, ale to se ukázalo jako problém, hlavně když jsme potřebovali doskladnit jen pár kusů. Tak jsem zůstal víceméně odkázán na to, že se budu muset naučit pracovat se sítotiskem sám. Nejdříve to byla hrůza, musím říct, ta kvalita nebyla vůbec ideální. Divím se lidem, že si v té době na výrobky nestěžovali. Pak jsem si koupil první karusel – to je stroj, na kterém se dělá sítotisk. Na našich třetích coloursech se pak začala měnit image značky, začalo to někam pořádně směřovat.

Jak vznikají nové designy vašeho oblečení?

Máme nějakou představu, co se nám líbí, jaký design bychom chtěli. Inspiraci čerpáme jak z veletrhů, tak z internetu a podobně. Máme pak asi tři lidi, kteří se věnují designu, těm to zadáme a z toho vznikají nové potisky.

Když si u vás zákazník koupí produkt, nekončí tím celý příběh. Za každý zakoupený výrobek sázíte stromy. Jak to funguje?

Spolupracujeme s organizací, která toto zaštiťuje. Takže stromy nevysazujeme přímo my, ale financujeme výsadbu. To bychom do budoucna taky rádi změnili. Chtěli bychom se začít věnovat vzdělávání veřejnosti o udržitelném přístupu.

Nedávno jste změnili název firmy z Tree Factory na Summer & Myles. Šlo jen o změnu názvu nebo se mění i filosofie značky?

Se změnou názvu došlo i ke změně celkového rozpoložení brandu, změně celkové identity. Už ale nechci, aby to bylo jen o stromech, v následujících měsících chceme začít i s dalšími projekty. Se změnou názvu bych se chtěl právě k té filosofii, se kterou jsem to kdysi začínal, vrátit.

Co máte v nejbližší době ještě v plánu?

Pokusíme se co nejvíce rozšířit nabídku udržitelných produktů, aby lidé nemuseli za touto nabídkou chodit jinam nebo dělat nějaké kompromisy. Víme, že tričko, mikina a tepláky neoblečou všechny a už vůbec ne na všechny příležitosti. Není málo lidí, co toto oblečení vyrábí, ale často se produkty jiných značek vyšplhají až na dvojnásobné částky toho, za co je prodáváme my.

Už od začátku jsme součástí organizace Zelený kruh, která sdružuje ekologické neziskovky v Česku. Do toho dění bychom se chtěli také více zapojit, navázat spolupráce, dostat zpětnou vazbu v tom, jak bychom se mohli dále podílet na šíření myšlenky udržitelnosti.

Zdroj fotografií: Archív respondenta