Covidová situace nám bohužel nedovolila chodit na koncerty, kulturní akce a podobně. Proto jsme mnohdy rádi za to, že žijeme v době internetu, a tak se vše, co bylo alespoň trochu možné, přesunulo do on-line prostředí. S tím ale mnoho tvůrců nemělo do té chvíle moc zkušenosti. Jak to dělá kapela Lake Malawi a jak to dělat lépe rozebrali Albert Černý, frontman této kapely, a Andrea Hurychová, YouTube certifikovaná trenérka.

Sociální sítě jsou všude kolem nás a trávíme na nich spoustu času. Sám Albert to má ale trochu jinak. Často nemá čas na to, aby každý den přidal nějaké story či příspěvek na Instagram. Jak většina z nás určitě ví, loni působil v televizní show Tvoje tvář má známý hlas. Během toho natáčel různá krátká story, která pak dával na Instagram. Tím, že show byla každý týden, donutilo ho to k pravidelnosti kontaktu s fanoušky. Jinak je s ní, jak už bylo zmíněno, docela na štíru. Tvrdí, že by možná potřeboval člověka, který by toto za něj dělal či mu alespoň připomínal, že to má udělat. Podobně to má s již zmíněným YouTube.

Jak to tedy dělat správně? Podle Andrey je hlavně důležitá pravidelnost. Pokud totiž po půl roce vydáte videoklip jen tak, nemůžete čekat, že bude mít milionová zhlédnutí. YouTube relativně nedávno přidal možnost premiéry. Ta spočívá v tom, že u videa (v našem případě třeba právě videoklipu), které  nahrajete, nastavíte datum a čas premiéry. V danou dobu se pak začne přehrávat v reálném čase, a dokonce můžete vy, jakožto tvůrce, živě chatovat s lidmi, kteří premiéru sledují, a být tak s nimi v bližším kontaktu. Mají pak pocit, že jsou vám blíž a máte o ně zájem. O to víc vás pak budou podporovat a například doporučovat známým a přátelům. Sám Albert toto zažil při premiéře v rámci Eurovize a popisuje to jako úžasný zážitek. Průkopníky v premiérách u nás jsou podle Alberta i Andrey rapeři, jež jsou z generace těch, kteří už vyrostli v době internetu, a tak jsou v tomto mnohem více orientovaní a nečiní jim to v podstatě žádné větší problémy. Jak říká Albert: „Podle mě je to generační záležitost.“

Výhodné je také pro interpreta, který publikuje na YouTube, mít kanál označený jako oficiální kanál interpreta. Budete pak mít lepší podmínky v algoritmu a také se tak dostanete na YouTube Music a můžete tak být součástí některého z playlistů. YouTube Music je součást předplatného YouTube Premium. Vyjde měsíčně na 179 Kč, pro studenty pak na 109 Kč a umožní vám sledovat YouTube bez reklam. V současné době pozoruji, že spousta lidí přechází z dobře známého Spotify právě na toto, ač já sama jsem tomu na chuť ještě nepřišla.

To nejdůležitější, co by si podle mě měl tvůrce z této debaty odnést, je to, že je také užitečné sledovat YouTube statistiky. Můžete tak totiž identifikovat svou cílovou skupiny nejen podle věku, ale také místa. Andrea v této souvislosti popisuje zkušenost interpreta tvořícího v angličtině, který díky těmto statistikám zjistil, že docela velkou skupinu fanoušků má i v Anglii, a tak tam uspořádal menší koncert. Sklidil tím velký úspěch a jeho komunita se zase o něco rozrostla.

Pokud jste tedy začínající tvůrce, muzikant, a pro šíření své tvorby chcete použít právě YouTube, doporučuji zhlédnout celou tuto debatu, jejíž záznam je na Facebooku Meltingpotu k dispozici.

Zdroj titulní fotografie: pixabay.com