Seminárka formou videa? Studenti se v předmětu Ekonomie trhu práce pustili do nové formy zpracovávání zadaných projektů. Namísto seminárek vznikají krátké dokumentární filmy, na které se můžete podívat na YouTube kanálu fakulty. Jak vznikl nápad videa vytvořit nebo kdo za projekty stojí? Nejen to se dočtete v následujících řádcích.

Jak už bylo zmíněno, videa vznikají v rámci předmětu Ekonomie trhu práce, který zaštiťuje Katedra ekonomie a její studijní specializace Ekonomický rozvoj. „Seminární práce učí studenty vyhledávat relevantní informace a zpracovávat je do strukturované podoby. S tímto typem úloh se studenti setkávají v mnoha předmětech a mají tak dostatek příležitostí uvedené dovednosti rozvíjet. Ve firemní praxi jsem však často narážel na skutečnost, že ačkoli zpracování podrobné analýzy bylo klienty vyžadováno, málokdo ji ve skutečnosti četl. Vždy jsme tak tvořili kromě analýzy samotné také její komunikační verzi, která musela být krátká a „sexy“. To však vyžaduje dost odlišný způsob myšlení a velkou škálu dovedností, které studenti málokdy ve škole využívají,“ objasňuje docent Jiří Balcar, autor projektu.

„Tento koncept je pro rozvoj studentů velmi výhodný, neboť kromě vyhledávání a zpracování informací je nutí zamýšlet se nad spoustou dalších otázek, nad kterými se dříve nikdy nepozastavili,“ dodává. Studenti se tak při tvorbě obsahu musí zamýšlet nad tím, jaká je hlavní myšlenka, kterou chtějí sdělit, jak odborné informace pracovat tak, aby je pochopila i neodborná veřejnost nebo jak natočit chytlavé video, aby se na něj diváci podívali až do konce. „Zvládnutí tohoto týmového úkolu proto rozvíjí celou řadu měkkých dovedností, jako je proklientský přístup, efektivní komunikace, kreativita, vedení lidí a plánování práce, spolupráce, řešení problémů a samostatnost, ale také odborných dovedností jako zvládnutí technické stránky zpracování videí, právní stránky a metod kvalitativního výzkumu. Velkou výhodou je také mnohem lepší pochopení zpracovávaného tématu, neboť o něm mluvíte se skutečnými lidmi, kteří vám sdělují své zážitky, pocity a názory, takže o tématu jen nečtete, ale zažijete si jej,“ vysvětluje autor myšlenky.

Za obsahem i provedením dokumentárních filmů stojí výhradně studenti. Na prvním cvičení si vyberou týmy a témata, která budou zpracovávat. Pedagogové pak zůstávají v roli poradců a konzultantů, kteří jsou připraveni pomoci, když se naskytne nějaký problém. Do obsahu ani samotného provedení však nezasahují. Ukázalo se, že toto netradiční zpracovávání seminárních prací studentům vyhovuje. Studenti mají možnost vyzkoušet si něco jiného, získat nové zkušenosti, kreativně se realizovat a vytvořit něco, co třeba poslouží i jejich kolegům při studiu. „Je až neuvěřitelné, co studenti dokáží, když mají chuť a prostor!“ dodává na konto krátkých filmů Jiří Balcar.

 A jaká je dle autora myšlenky dokumentárních filmů jejich největší přidaná hodnota? „Zábava! Tímto úkolem chci studentům ukázat, že i z práce si lze udělat zábavu. A proč je to tak důležité? Protože buďto můžete celý život pracovat, nebo se celý život bavit. Je to jen o tom, jak si práci nastavíte.“

Na krátké studentské filmy se můžete podívat zde, kde můžete své spolužáky podpořit „lajkem“.  A protože je předmět Ekonomie trhu práce vyučován v zimním semestru, můžete se na nové filmy těšit vždy na přelomu kalendářního roku. Jsme si jistí, že se máte na co těšit!

Zdroj úvodní fotografie: Pixabay.com