Hudba je pro mnohé lidi útěkem z reality. K těmto lidem patřím i já. Často se před problémy schovávám v pokoji se sluchátky anebo ve zkušebně s naši vlastní kapelou. Koncertování byl už pak jiný level. V ten moment jsem byl od reality vzdálený tak moc daleko, že jsem na chvíli zapomněl, jak se jmenuji. A to jsem na tom vyloženě zbožňoval. Jenže kam utéct teď, když jsou pódia zanesené prachem.

Když se poprvé u nás objevil koronavirus, nijak jsem nevnímal, co vše se může změnit. Koncerty v té době ještě byly a to pro mě bylo hlavní. Jenže ne vždy vše trvá věčně. 26. 9. 2020 jsme si s kapelou zahráli náš poslední koncert, který proběhl v Kopřivnici na Dnech techniky. Od té doby na pódia padá pouze prach a lidé mohou jen vzpomínat.

Mnoho muzikantů se s tímto ultimátem nechtělo smířit. Dali hlavy dohromady a začali tvořit projekty, které mnohdy byly opravdu velice úspěšné. Mezi jeden z nejúspěšnějších patří autokoncert v Ostravě od kapely Mirai. Šlo o velice chytré řešení, jak zahrát koncert pro lidi a zároveň neporušit nařízení. Lidé místo stání pod pódiem seděli ve svých autech, ve kterých měli rádia naladěné na příslušnou frekvenci, na které kapela Mirai vysílala. Koncert byl opravdu skvělý. Lístky byly samozřejmě všechny vyprodané. Aut stálo pod pódiem zhruba 500. Jednalo se o největší autokoncert v Česku. Pro velký úspěch byl kapelou pořádán ještě jeden koncert, a to v Brně.

Dalším skvělým projektem, kterého jsme se s naší kapelou mohli zúčastnit i my, bylo Spolu jedním hlasem. Jednalo se o celodenní program v rámci živého vysílání, do kterého se mohli přihlásit nejen muzikanti, ale také komici, tanečníci atd. My s kapelou jsme této příležitosti hned využili a s obrovským nadšením jsme zahráli koncert pro své fanoušky. Bohužel nám ale chyběli skákající lidé pod pódii, protože do obýváku, ze kterého jsme vysílali, by se moc lidí nevešlo. Opět pro velký úspěch bylo uspořádáno další vysílání, ve kterém jsme se s kapelou už neobjevili, kvůli přeplněné kapacitě.

Čas jsme ale využili pro nahrávání nových songů a proto jsme v létě vydali cover na píseň Level of Concern od kapely Twenty One Pilots. Momentálně děláme na dalších dvou písních. Na jedné z nich spolupracujeme s členem kapely Realita, Danielem Hudčekem.

Problém, který doprovází interprety s vyšší sledovaností, je finanční ohodnocení. Mnoho kapel totiž spoléhalo na své výdělky z koncertů, které bohužel nejsou. Tento problém se netýká jen muzikantů, ale také například herců. Umělci z divadla Mír ale tento problém vyřešili poměrně efektivně a tak umožnili divákům zasílat finanční odměny v rámci jejich živých vysílání. Osobně si nejsem vědom, že by něčeho takového využili i muzikanti. Myslím si, že by to mohlo fungovat dobře a kapelám by to určitě pomohlo.

Všichni můžeme pouze doufat, že se kapely na pódia brzo dostanou, smetou z nich stoletý prach a davy budou zase skákat a řvát texty písní jejich oblíbených kapel. Do té doby nám budou muset postačit sluchátka a nové písně kapel, které se teď snaží svou tvorbu předat svým fanouškům pomocí různých platforem jako je například Spotify anebo YouTube.

 

Titulní fotografie: pixabay.com