Dobrý nápad je k nezaplacení. Obzvláště pak ten, který bude mít po své realizaci pozitivní dopad na společnost. Tohle napadlo tým lidí z firmy TietoEVRY a dali prostor vysokoškolákům, aby své nápady přenesli na papír a ideálně se je pokusili zrealizovat. Více o soutěži Rozsviť svět nápadem se dočtete v následujícím rozhovoru s koordinátorkou projektu, Lenkou Petruškovou.

Chtěli jsme studentům ukázat, jak to v reálných firmách vypadá.

Jak vznikl nápad uspořádat soutěž Rozsviť svět nápadem?

V průběhu posledních několika let se ve firmě zaměřujeme mimo jiné i na spolupráce se základními, středními a vysokými školami v našem regionu. Každý rok se snažíme přinést něco nového a studenty tak lépe vtáhnout do světa IT a připravit je na budoucí povolání. V roce 2020 jsme se soustředili hlavně na vysokoškoláky. Mezi nimi jsme hledali šikovné, mladé a nadějné IT i ne-IT talenty, abychom jim mohli nabídnou odbornou stáž na naší pobočce v Ostravě nebo v Brně. Po skončení školy a stáže by pak měli nastoupit na plný úvazek. Do této chvíle žádné ucelené aktivity směrem k vysokým školám nebyly, začali jsme se proto potkávat se zástupci vysokých škol, potažmo zástupci jednotlivých IT oborů a tím vznikl prostor, jak propojit teorii a praxi. Chtěli jsme studentům ukázat, jak to v reálných firmách vypadá.

Původně jsme zamýšleli uspořádat technologický hackathon nebo klasické vývojářské soutěže, ale nakonec z toho vznikl soutěžní projekt Rozsviť svět nápadem. Cílem bylo oslovit regionální studenty ze všech univerzit v rámci Moravskoslezského kraje a propojit je s našimi partnery z komerčního, veřejného i neziskového sektoru. Ti si pro studenty připravili několik atraktivních zadání v podobě nápadů, které mohli studenti s týmem o max 3 lidech rozpracovat, zanalyzovat a navrhnout jejich realizaci v praxi. Šlo v podstatě o přenesení nápadu na papír a jeho posunutí co nejdál směrem k realizaci s pomocí IT řešení a technologií.

Jak probíhala samotná soutěž?

Díky koronavirové době jsme se soustředili hlavně na online kampaň a informování studentů skrze jejich vyučující na vysokých školách. Také jsme zapojili naše studenty – stážisty, kteří nám pomohli info šířit mezi jejich spolužáky a kamarády. Na registračním webu si poté mohli zájemci o soutěž vybírat z 19 různých zadání a témat, vytvořit tým nebo se přihlásit samostatně. Byla i možnost přijít s vlastním nápadem a ten do soutěže registrovat. Na konci října jsme pak uspořádali první online setkání všech přihlášených soutěžících, týmů, partnerů a zadavatelů témat.

V průběhu listopadu studenti zpracovávali vybrané téma a konzultovali své nápady se zadavateli. Taky měli možnost zúčastnit se čtyř odborných workshopů na téma projektový management, vývoj webových a mobilních aplikacích, aplikace v cloudu a prezentačně prodejní workshop. Finále soutěže proběhlo 4. prosince, kde týmy prezentovaly své projekty a porota následně vybrala vítěze.    

Budete studenty dále sledovat, případně budou mít možnost vyhledat pomoc u vás ve firmě?

Rozhodně si přejeme, aby to soutěží neskončilo. Všem účastníkům jsme nabídli možnost zapojit se do odborných stáží. Ti, kteří chtějí, se mohou přijít podívat k nám do firmy a o stážích se něco dozvědět. Dostanou také možnost účastnit se dalších workshopů, a dokonce i interních seminářů, které máme pro naše zaměstnance. Samozřejmě se budeme snažit soutěžní projekty sledovat dále a v případě zájmu nabídnout i technické konzultace.

Máte už vizi, jak bude vypadat další ročník?

Pevně věříme a doufáme, že další ročník proběhne. Chtěli bychom ho rozšířit a oslovit například i univerzity v Brně, s ohledem na brněnskou pobočku naší firmy, která také nabízí možnost odborných IT stáží pro studenty. Přemýšlíme také o různorodosti nápadů a zda využijeme pestrost v podobě projektů z komerčního, veřejného a neziskového sektoru, jako tomu bylo v prvním ročníku.

Pokud bychom se odklonili od soutěže, ale zůstali u studentů u vás ve firmě – je momentálně, v krizi, možnost přihlásit se k vám na stáž?

Ano, pro nás se koronou vůbec nic nezastavilo, stále držíme počet stážistů na čísle 110. Pracují u nás zhruba dva dny v týdnu, maximálně 80 hodin měsíčně. Stáže jsou placené a stále nabíráme nové a nové lidi. Je to cyklus, kdy, pokud má student čas a zájem, může přijít a projít výběrovým řízením. Pak mu nabídneme místo v konkrétním týmu, kde se chvíli zaučuje. V ideálním případě jeho znalosti rostou a může interně rotovat, přecházet do jiných týmů. V okamžiku, kdy školu končí, v případě oboustranné spokojenosti, nabízíme hlavní pracovní poměr.

V jakých oblastech se mohou studenti zapojit?

Samozřejmě jsme hodně orientovaní do IT byznysu. Proto hledáme studenty na stáž do vývojových týmů – mobilní a webové aplikace, vývoj produktů. Rádi ale přivítáme i ty, kteří jsou zaměření více na správu sítí, serverů i produktů a zákaznických služeb. Čas od času se ale objeví příležitost přijít k nám na stáž i na netechnické pozice.

Všichni si ve firmě tykáme, každý je ochoten pomoct a poradit.

Proč by studenti měli jít zrovna k vám?

Lákadlem je rozhodně nordická kultura. Velká otevřenost, možnost se rozvíjet, posouvat se a růst. Studenti mohou interně rotovat, naučit se nové technologie, potkat se se spoustou zajímavých lidí na mezinárodních projektech, kde mají možnost sbírat zkušenosti, ale také věci ovlivňovat a posouvat vpřed. Navíc investujeme nemalé prostředky do dalšího odborného růstu a vzdělávání. Plusem je i pracovní prostředí a zázemí moderní budovy, plně vybavené kanceláře, ale i v této době tolik potřebný home office. Všichni si ve firmě tykáme, každý je ochoten pomoct a poradit. To všechno z nás dělá technologické tahouny a tímto na poli zaměstnavatelů nejen v Ostravě jistě vynikáme.  

A poslední otázka – na co se mají studenti zaměřit, pokud chtějí úspěšně projít výběrovým řízením?

Pokud pominu to, že v rámci korony děláme jen telefonické pohovory – s každým studentem si voláme, ptáme se, co studuje, co mu jde, co ho baví, kam chce směřovat a podobně, nabízíme i odborné poradenství, kam by u nás mohl/a směřovat. To je něco, na co se vlastně ani není potřeba připravovat. Nicméně pro technicky orientované pozice pak studenty čeká odborný test jejich znalostí. V časech před koronou studenti přicházeli na zhruba tří hodinový program, kterému říkáme skupinové assessment centrum. V jeho průběhu zpracovávali individuální úkoly a testovali jsme jejich znalost angličtiny. Nechyběly zde ani týmová zadaní, logické úkoly, ale i zábavnější „špeky“ k řešení. To vše nám pomáhá zhodnotit dovednosti studentů komunikovat, analyzovat data, pracovat v týmu, ale i individuálně. Zpětná vazba studentů na takovýto způsob výběrového řízení je skvělá a po prvních deseti minutách veškerá nervozita ze studentů obvykle opadne. Výhodou je, že od nás zároveň dostanou zpracovanou zpětnou vazbu, další doporučení na odborný rozvoj a ti úspěšní rovnou i nabídku stáže.

Zdroj fotografie: Facebookova stránka Rozsviť svět nápadem