Science fiction v divadle nepatří mezi nejčastěji vídané žánry. Přesto umělecký šéf Staré arény Pavel Gejguš našel odvahu a svou vlastní inscenaci přivedl k životu. Pásmo / Kóta 6893 je unikátním projektem, který si své místo na ostravské scéně bezpochyby najde.

Divadlo inscenaci označilo jako sci-fi drama a udělalo vše pro to, aby představení naplnilo očekávání diváků. Během pětasedmdesáti minut tak divák nahlédne do Pásma zamořeného smrtelným zářením, ve kterém nebezpeční kouká z každého, byť na první pohled běžného, zákoutí.

Autor textu a zároveň režisér inscenace Pavel Gejguš se inspiroval románem Piknik u cesty bratrů Arkadije a Borise Strugackých a filmem Stalker Andreje Tarkovského. Nejedná se však o kopii těchto děl, ale o úplně nový příběh. Divákovi se hned při prvních minutách inscenace vybaví osud jaderné elektrárny v Černobylu, děj však není umístěn do žádného místa ani času.

Záhadnou atmosféru se úspěšně daří podtrhnout hudbou kytaristy Martina Dytka a videoprojekcí Jiřího Neděly. Kostýmy a scénu připravil David Janošek. Právě scéna, přestože nepostrádá nápaditost (například v podobě zářivek naznačujících radiaci či nebezpečí), působí nedodělaně a místy mohla hercům nabídnout větší oporu. Jistou omluvou pro Janoška je malé jeviště Staré arény, které mu neposkytlo příliš prostoru pro jeho nápady.

Inscenace na malých scénách se často opírají o herecké výkony a jinak tomu není ani u Pásma. V roli Borise přezdívaného mrchožrout své herecké zkušenosti prodává Tomáš Jirman, kterému zdatně sekunduje Anna Cónová ztvárňující stalkerku Svatou. Za silným tandemem trošku zaostává Robin Ferro, jehož vědec Kirill působí vedle ostatních postav nevýrazně. Na malém textu se úspěšně daří prodat charakter vdovy Guty Lence Sedláčkové. Je to právě Guta, která celé hře dodává záhadný nádech.

Celý děj hry ukazuje odlišné motivy různých postav. Zatímco mladý vědec Kirill touží po celosvětovém uznání za přínos vědě, Boris svá jednání směřuje za opuštěním karantény, ve které uvízl. Stalkerka Svatá si naopak uvědomuje, že bez Pásma, přestože ho nesnáší, nedokáže přežít.

Pásmo / Kóta 6893 přináší do ostravské žánrové mozaiky nový kousek, který se jen tak neztratí. Přestože žánr sci-fi dramatu neosloví všechny diváky, své fanoušky si inscenace najde.

Fotografie: Tereza Zgabajová